Veiklos



Pamokos

Svečiai iš Prancūzijos stebėjo įvairių dalykų pamokas. Integruotos anglų kalbos ir biologijos pamokos metu mokiniai analizavo įvairias medžiagų būsenas (mokytojos: Daiva Valantė ir Jūratė Fridrikienė), pradinukai anglų kalbos pamokoje atliko užduotis apie rūšiavimą, taikydami ‘be going to’ sakiniuose (mokytoja Edita Piilberg), IT pamokoje Scratch programavimo kalbos aplinkoje kūrė žaidimą ir veikėjų programas, kurios padėjo išmokti tinkamai rūšiuoti pakuotes (mokytoja Danutė Prokopčukienė). Svečiai dalyvavo dizaino dirbtuvėje, kuriai vadovavo technologijų mokytoja Jadvyga Martinkienė (svečiams talkino jos mokiniai). Dalyviai pagamino iš naudoto kartono likučių originalius nuotraukų rėmelius. Tokiu būdu išmoko, kaip galima prikelti antram gyvenimui panaudotus daiktus ir medžiagas.


Jadvygos Balvočiūtės ekologiniame ūkyje

Kaip pasigaminti arbatą, kuri būtų ne tik skani, bet ir naudinga mūsų organizmui? Apie visą tai mokiniai klausėsi ir mokėsi Jadvygos Balvočiūtės ekologiniame ūkyje. Susitikimo pradžioje mokiniai išgirdo žolelių pavadinimų įvairovę, jų vaistines savybes, kaip pasirinkti vaistines žoleles pagal naudingumą ir sveikatingumą, ko reikėtų vengti esant tam tikriems negalavimams. Mokiniai vaišinosi specialiai pagaminta „Svečių“ arbata iš 18 vaistinių žolelių, skanavo sveikuoliškus ir ekologiškus užkandžius. Galiausiai, pagal poreikį kiekvienas dalyvis galėjo pasigaminti savo vaistažolių arbatą. Vieni jų gaminosi pagal savo poreikius, kiti galvodami apie savo artimųjų sveikatą pagamino jiems skirtas ekologiškas arbatas.


Atliekų tvarkymas ir perdirbimas

Projekto "It's not me, it's us, it's all about nature" dalyviai vyko į Telšių regiono atliekų tvarkymo centrą – Jėrubaičių sąvartyną Plungės rajone, stebėjome, kaip AB „Grigeo Klaipėda“ makulatūra perdirbama į kartoną.


Taupome ir rūšiuojame

Progimnazijoje priklijuoti logotipai/lipdukai kviečiantys taupyti elektros energiją,  vandenį bei popierių. Pastebėta, kad aplinkosauginė veikla turi įtakos bendruomenės narių ekologinei savimonei: mažėja popieriaus atliekų, kai kurie darbai rašomi ant kitos pusės, stengiamasi užsukti kranus, taupyti elektrą dienos metu, daugėja savanorių gamtosauginėje veikloje. Įsirengėme lietaus vandens talpyklas, naudodami lietaus vandenį, tausojame ribotus gėlo vandens išteklius.

 

Progimnazijos bendruomenės nariai skatinami rūšiuoti baterijas, popierių ir kt. 


Bio kompostavimo sistema

Mokykloje sukurta kompostavimo naudojant sliekus sistema, mokyklos bendruomenė supažindinta su šios sistemos nauda.


Patyriminis mokymasis

7a ir 7b klasės mokiniai technologijų (mokytojas Stasys Pauliukas) pamokose pagal savo sumanytus projektus pagamino mažuosius vabzdžių viešbučius. Mokiniai turėjo tikslą – ištirti, kokio tipo namelyje vabzdžių populiacija mūsų mokyklos aplinkoje geriausiai vystysis. Tam pasirinktos įvairios namelių formos, spręstos inžinerinės problemos, analizuota, kokiomis medžiagomis (šienu, spygliuočių medžių kankorėžiais, samanomis, šakelėmis, giliukais) geriausia užpildyti namelius, kad vabaliukai jaustųsi juose komfortiškai. Mažieji vabzdžių viešbučiai progimnazijos teritorijoje puikiai jungiasi į bendrą kompoziciją su didžiuoju vabzdžių viešbučiu.


Matyk, galvok ir veik

2023-05-26 Mažeikių Kalnėnų progimnazijoje dviem kalbomis (lietuvių ir anglų) vyko tarptautinis renginys „Matyk, galvok ir veik“. Jame dalyvavo Telšių Atžalyno progimnazijos atstovai ir projekto ERASMUS+ „It's not me, it's us, it's all about nature“ („Svarbu ne aš, svarbu, kad mes visi už gamtą!“) partneriai, atvykę iš Prancūzijos miesto Kanas Louis Pasteur koledžo. Pranešėjai skaidres buvo parengę lietuvių kalba, o kalbėjo angliškai (net ir 2-4 klasių mokiniai!).  

Dalyvius mokyklos daina pasveikino jungtinis moksleivių choras, renginį vedė Goda Mockutė (8a kl.). Šio prasmingo renginio organizatorė – biologijos mokytoja Jūratė Fridrikienė.

 Kalnėniškiai pristatė savo atliktų tyrimų išvadas:

„Mažeikių Kalnėnų progimnazijos mokinių atvykimo į mokyklą priemonių daroma įtaka anglies dioksido kiekiui“ – Roberta Griciūtė (8c kl.); „Oro užterštumo automobilių išmetamomis medžiagomis (anglies monoksidu ir anglies dioksidu) prie mokyklos vertinimas“ – Elija Mikulskytė (8b kl.) ir Ieva Urbonaitė (6a kl.). Mokytoja Jūratė Fridrikienė.

„Nuo sėklos iki sėklos“ – Ariana Marija Tulauskaitė (2a kl.), Matas Valantanavičius (2a kl.), Luka Daugnoraitė (2c kl.), Elijus Vitkevičius (2c kl.). Mokytojos: Lina Čikeliovienė, Jūratė Lupeikienė.

Su žiedine ekonomika supažindino Vaiva Kriščiūnaitė (6b kl.).

Parodą „Žemė tik viena – saugokime ją“ pristatė Nikolė Ivinskytė (4a kl.) ir  Rusnė Kavaliauskaitė (4c kl.). Mokytojos: Lina Čikeliovienė, Žaneta Narvilaitė ir Irma Lazauskaitė.

Daug dėmesio sulaukė įspūdingas modelių pasirodymas. Raudonu kilimu žengė Telšių Atžalyno progimnazijos neformalaus ugdymo būrelio – dizaino studijos nariai (darbai iš antrinių medžiagų),  rankose nešdami nedidelius vabzdžių viešbučius – mūsų progimnazijos 7a ir 7b klasių mokinių darbą. Vėliau jų paskirtį ir gamybos procesą pristatė Thomas Bauer ir Urtė Pupšytė (7b kl.). Mokytojas Stasys Pauliukas.

Žiūrovus nustebino ir kitas mados projektas „Antrasis gyvenimas“ (rūbai iš senų džinsų), kurį įgyvendino mūsų progimnazijos mokiniai, lankantys ,,Mados studiją“. Abiejų mokyklų mados ir dizaino studijų vadovė – Jadvyga Martinkienė.

Kalnėnų progimnazijos direktorė Regina Arbatauskienė dėkojo renginio dalyviams ir jų mokytojams. O žiūrovai yra įpareigoti padaryti sklaidą savo klasėse.

Tikimės, kad šio tarptautinio gamtosauginio renginio idėjos pasklis ir mūsų partnerių mokyklose – Telšių Atžalyno progimnazijoje ir Kanas Louis Pasteur koledže.



Įsitraukimas į FEE kasmetines, pasaulines veiksmo dienas

Įsitraukę į FEE kasmetines pasaulines veiksmo dienas, mokiniai kūrė darbelius iš antrinių žaliavų, tvarkė aplinką, domėjosi sveika gyvensena, kokiais natūraliais produktais pakeisti cheminius valiklius, dalyvavo „Dienoje be mėsos“.


STEAM „Svogūnėlį auginu“

Jei nori būti sveikas ir stiprus, reikia valgyti daug daržovių ir vaisių. Tai žinodami 1c (mokytoja Nida Gudavičienė) ir 3a (mokytoja Zita Savickienė) klasių mokiniai nutarė patys jų užsiauginti. O ką geriausia auginti ant mokyklos palangės? Ogi svogūną! Kaip tarė, taip ir padarė... Į paruoštą indelį mokiniai pasodino ar pamerkė savo svogūnėlį ir pradėjo stebėti, kaip auga jo laiškai. Laistė, prižiūrėjo. Pastebėjo, kad ne visi svogūnai vienodai auga. Buvo tokių, kurie supuvo. Jaunieji tyrėjai aiškinosi, kodėl taip įvyko? Išanalizavo, kad tai priklauso nuo pačio augalo, kaip jis prisitaiko prie esamų sąlygų. Pirmokų ilgiausias svogūno laiškas išaugo iki 51 cm, o trečiokų – net iki 54 cm. Pastarieji savo užaugintus svogūnus nešėsi namo ir pradžiugino tėvelius, o pirmokai surengė sumuštinių su svogūnais ragavimo popietę. Visa klasė kvepėjo svogūnais. Kai kurie mokiniai pirmą kartą gyvenime ragavo svogūno laišką.

Ačiū mokytojoms už įdomią patyriminę veiklą.


Rūšiavimui atostogų nėra

Gegužės 4 d. 1a, 1b, 1c, 1d, 2c, 3a, 3b ir 3c klasių mokiniai su savo mokytojomis dalyvavo nuotolinėje paskaitoje „Rūšiavimui atostogų – nėra!“, kurią organizavo pirmoji ir didžiausia licencijuota pakuočių atliekų tvarkymo organizacija Lietuvoje „Žaliasis taškas“. Nuotolinių edukacijų ciklo „Žaliasis raštingumas“ tikslas – supažindinti visuomenę su teisingu praktiniu aplinkosaugos principų taikymu kasdienėje veikloje, parodant, jog būti gamtai draugišku žmogumi visai nesudėtinga ir prasminga! Po paskaitos mokiniai savo įgytas žinias apie tvarumą, maisto tausojimą, ekologinius bei nacionalinės kokybės maisto produktus, sveiką mitybą ir fizinį aktyvumą pasitikrino bei pagilino dalyvaudami viktorinoje „Mažiau – tvariau! Arčiau – sveikiau!“.


Tarpdalykinė integracija

„Gamta – vienintelė knyga, kurios kiekvienas puslapis prasmingas“ (J. V. Gėtė).

Gegužės 15–19 dienomis penktokai etikos (mokytoja Ligita Dargienė) pamokose diskutavo tema „Gamta – mūsų vertybė“. Mokiniai kalbėjo apie tai, kas kelia grėsmę gamtai, kas gali nutikti, jei išnyks paukščiai, žvėrys, medžiai, kaip kiekvienas iš mūsų asmeniškai galime prisidėti prie gamtos išsaugojimo. Mokiniai ne tik noriai įsitraukė į diskusiją, bet ir kūrė plakatus, piešinius. Ačiū jiems už nuoširdų darbą.


Atliekų kultūros egzaminas

Tik atsakingai gyvendami, sąmoningai tvarkydami atliekas ir rūpindamiesi savo aplinka, galime užtikrinti geresnį gyvenimą mums bei ateities kartoms.

Balandžio 27 dieną 5–8 klasių mokiniai dalyvavo respublikiniame „Atliekų kultūros“ egzamine, kurio tikslas – padėti geriau suprasti atliekų surinkimo ir tvarkymo sistemą, tvarumą, išmokti dar geriau rūšiuoti, sužinoti, kur nukeliauja nebenaudojami daiktai.

Egzamine galėjo dalyvauti visi norintieji, o rezultatai puikūs. Net devyniolika 5–8 klasių mokinių laimėjo diplomus.

Labiausiai pasisekė mūsų progimnazijos penktokams Linui Butai (5a kl.) ir Gabrielei Letukytei (5b kl.). Jų žinios įvertintos EKSPERTO diplomu. Surinko >17/20 taškų.

Darija Urbonaitė (8a kl.), Danielius Švažas (8b kl.), Goda Grikštaitė (8d kl.), Ieva Urbonaitė (6a kl.), Simonas Lukoševičius (6b kl.), Adriana Milytė (5c kl.), 5b klasės mokiniai: Juana Joniuškytė, Emilija Petraitytė, Pijus Damulis, Emilis Borusevičius, Dovydas Tiškus, Rimvydas Mockus, apdovanoti ŽINOVO diplomais. Surinko 13–15/20 taškų.

Viktorija Šeputytė (5a kl.), Aistis Zdramavičius (5a kl.), Gvidas Ribinskis (6a kl.), Kajus Balanas (6a kl.), Judrė Šaulytė pelnė PAŽENGUSIOJO diplomus. Surinko11–13/20 taškų.

 

Mokytojos: Snieguolė, Jūratė, Danutė, dėkoja visiems, dalyvavusiems „Atliekų kultūros“ egzamine, ir tikisi, kad šios žinios bus pritaikytos praktikoje.


Ekologinių projektų konkursas „Šiukšlė–nešiukšlė“

Sveikiname Anną Suzdalevą (5a kl.), laimėjusią II vietą 5–8 klasių mokinių respublikiniame ekologinių projektų konkurse „Šiukšlė-nešiukšlė“, vykusiame Šiaulių Ragainės progimnazijoje. Džiaugiamės Annos kūrybiškumu, kuri iš plastikinių butelių kamštelių sukūrė daugiafunkcinį krepšelį.

Dėkojame mokytojai Snieguolei Vitkevičienei už tvarumo idėjų skleidimą ir mokinių sąmoningumo ugdymą.


GMP projektas „Miškas“

„Gamta – vienas galingiausių žmogaus auklėjimo veiksnių ir kruopščiausias auklėjimas be šito veiksnio visuomet bus sausas, vienpusis, nemaloniai dirbtinis.“ (K. Ušinskis)

1–4 klasių mokiniai vykdė GMP projektą „Miškas“. Pirmokai susipažino su medžių įvairove. Kiekvienas išsirinko jam patinkantį medį ir jį nupiešė. Antrokai gilino žinias apie miške gyvenančius žvėris. Trečiokai nupiešė ir aprašė paukščius. Ketvirtokų surinkta informacija apie miško naudą suteikė žinių apie gamtos puoselėjimą.

Surengta GMP projekto „Miškas“ parodėlė džiugins ir teiks žinių visai progimnazijos bendruomenei.


Pasaulinė veiksmo diena

Mažeikių Kalnėnų progimnazijos mokiniai kartu su mokytojais aktyviai įsitraukė į FEE kasmetines pasaulinės veiksmo dienas, kurios vyko balandžio 18–28 d. Mokiniai dalyvavo įvairiose veiklose: knygų skaityme, knygų mainuose, kūrė darbelius iš antrinių žaliavų, tvarkė aplinką, domėjosi sveika gyvensena, kokiais natūraliai produktais pakeisti cheminius valiklius, dalyvavo „Dienoje be mėsos“.

Daugiau informacijos galima rasti čia:

#MyActionsMatter | #GlobalActionDays | #LitterLessCampaign | #LitterLessPlus | #GAIA2030


GMP kodeksų pristatymas

Žemės dienos renginių pabaigoje pirmų ir penktų klasių mokiniai pristatė savo sukurtus gamtosauginės mokyklų programos kodeksus.

Kas yra Gamtosauginis kodeksas?

Gamtosauginis kodeksas – tai klasės siekių apibendrinimas, klasės noras pakeisti aplinką, pagerinti mokyklos ekologinę būklę. Kodeksas susijęs su veiksmų planu, realiais veiksmais, kurių imasi mokyklos bendruomenė.

Dėkojame mokiniams bei jų mokytojams ir linkime sėkmės įgyvendinant savo išsikeltus tikslus gamtosauginėje veikloje.


Paroda Žemės dienai „Žemės paslaptys“

Kalnėnų progimnazijos I a. fojė veikia 6 kl. mokinių (mokytoja Raminta Lupeikienė) dailės piešinių-plakatų iš antrinių žaliavų paroda „Žemės paslaptys“, skirta Pasaulinei Žemės dienai paminėti. Parodoje eksponuojama ir Vilijos Česnauskytės (6c kl.) mini instaliacija-dėžutė. Ja siekiama atkreipianti mūsų dėmesį į retųjų augalų saugojimą.


Žalioji palangė

Jaunųjų gamtininkų būrelio nariai kovo mėnesio pradžioje pradėjo eksperimentą – norėjo išsiaiškinti, kas lemia augalų dygimą ir augimą. Vaikai patys pasirinko augalus: pupeles, žirnius, moliūgus, pomidorus, paprikas, pupas, svogūnus, krapus, kad augalai neliūdėtų – dar ir oliziuką. Augalams auginti buvo pasirinktas vienodos sąlygos: tas pats gruntas, sėklų sodinimo gylis, laistymo dažnis, bet šviesos kiekis vieniems buvo intensyvus (saulėta palangė), o kitiems – neintensyvus (nesaulėta palangė). Mokiniai kas savaitę augalus matuodavo, laistydavo, stebėjo pokyčius.

Apibendrinant rezultatus pastebėta: intensyviausias augimas buvo 3 savaitę. Skirtingų augalų rūšių augimo greitis buvo skirtingas. Augimo lyderis – svogūnas (6,14 cm per savaitę), žirnis (5,4 cm per savaitę). Lėčiausiai augo krapai ir paprikos. Neintensyvios saulės pusėje kai kurios sėklos taip ir nesudygo. Vaikus labai nustebino, kad pupelės geriau augo nesaulėtoje pusėje. Eksperimento pradžioje visiems atrodė, kad nugalėtoja bus pasakų herojė pupa, bet nuo intensyvaus augimo jos stiebas neatlaikė ir lūžo. Visgi ji auga toliau, tik lėčiau.

Vaikai suprato, kad augalams reikia nuolatinės priežiūros ir meilės, o saulės intensyvumas gali ir intensyvinti, ir skurdinti augalų augimą. 


International Experiences Implementing Erasmus+ Programme’s Projects

Kovo 31 dieną ZOOM platformoje vyko tarptautinis gerosios patirties sklaidos renginys respublikos ir užsienio šalių koordinatoriams ir įvairių dalykų pedagogams „International Experiences Implementing Erasmus+ Programme’s Projects“.

Šio renginio organizatorė – Kalnėnų progimnazijoje vykdomų Erasmus+ projektų koordinatorė anglų kalbos mokytoja Olga Pileckienė. Gerąja tarptautinių projektų vykdymo patirtimi dalijosi Gabijos gimnazijos ir „Ventos“ progimnazijos anglų kalbos mokytojos Renata Valantinienė ir Lina Čepauskienė. Gabijos gimnazijoje vykdomų projektų koordinatorė Renata Valantinienė papasakojo apie projektą „esafer generation Z“ („e-saugesnė Z karta“ Erasmus+, KA122). Šio projekto tikslas lavinti skaitmeninį raštingumą ir stiprinti elektroninių patyčių prevenciją. „Ventos“ progimnazijos Erasmus+ įvairių projektų koordinatorė Lina Čepauskienė pasidalino metodine medžiaga, kuri buvo sukurta projektų vykdymo metu, pasakojo apie iššūkius, kuriuos tenka patirti vykdant 4 projektus vienu metu.

Mūsų vykdomo dvišalio projekto Erasmus+, KA122 „It's not me, it's us, it's all about nature“ („Svarbu ne aš, svarbu, kad mes visi už gamtą!“) partneriai – mokytojai ir mokiniai iš Prancūzijos miesto Kanas Louis Pasteur koledžo – papasakojo apie bendrai vykdytas veiklas mūsų vizito metu. 

Kaip Erasmus+ veiklos keičia mūsų progimnazijos gyvenimą pasakojo būrys veiklių mokinių – projekto dalyvių: Ieva Urbonaitė, Eimantas Jucius, Gabrielius Narkus, Ignas Jagminas, Kotryna Antanavičiūtė, Aronas Velikonis, Eneida Sidabraitė, Gabija Vainauskė.

 Į pokalbį įsijungė projektų koordinatoriai ir vykdytojai iš mokyklos Gemeinschaftsschule am Sonnenfeld, iš Vokietijos miesto Sachsenheim. O mokytoja iš Metaplast S.R.L., Titu, Dambovita iš Rumunijos dar neturi tarptautinių projektų organizavimo patirties, tačiau žada organizuoti savo mokyklos dalyvavimą Erasmus+ programoje, todėl atidžiai klausėsi patyrusių projektų koordinatorių pranešimų.

Tarptautinis gerosios patirties sklaidos renginys pavyko – buvo įdomu sužinoti, kokias temas pasirenka kiti Erasmus+ projektų organizatoriai, kokias veiklas vykdo dalyviai, kokią apčiuopiamą ar sunkiai išmatuojamą naudą jie gauna.


Po konferencijos „Įdomioji ekologija“

Jaunieji gamtininkai po aplinkosauginės konferencijos „Įdomioji ekologija“ sugalvojo padaryti 🚫 STOP ženklus vienkartiniams daiktams ir pakuotėms. Eurokomisaro V. Sinkevičiaus pranešime įvardinta pagrindinė problema – didelė pakuočių ir kitokių neperdirbamų atliekų gausa. Kviečiame visą mokyklos bendruomenę: Gyvenkime žiediškumo principu, naudokime daugkartinius daiktus ir pakuotes!

 

Aplinkosauginė konferencija “Įdomioji ekologija”

 


Viktorinos „Žemės dienai“ rezultatai

Nuo kovo 20 dienos 5–8 klasių mokiniai dalyvavo viktorinoje, skirtoje Žemės dienai. Kahoot platformoje vykusios viktorinos klausimus sukūrė Jaunieji gamtininkai, o įgyvendino Goda Mockutė (8a kl.). Dalis klausimų atspindėjo ekologines problemas, jų priežastis ir pasekmes, kita dalis buvo susiję su floros ir faunos įvairove. Kiekviena klasė išsirinko tris geriausias žinias parodžiusius mokinius.

O štai dešimt Kalnėnų progimnazijos gamtos mylėtojų, surinkusių daugiausiai taškų:

  1. Gabrielius Aganinas (7d kl.)
  2. Danas Mikalauskas (8d kl.)
  3. Vytautė Valantinaitė (7b kl.)
  4. Goda Šličiūtė (6b kl.)
  5. Gabrielius Vasiljevas (7a kl.)
  6. Mantvydas Kukanauza (6e kl.)
  7. Simona Smulkytė (8c kl.)
  8. Austėja Brazytė (8a kl.)
  9. Kamilė Pundziūtė (6a kl.)
  10. Karolina Steckutė (5c kl.)

Sveikiname nugalėtojus! Dėkojame visiems 384 dalyviams už dalyvavimą, o viktorinos rengėjams – už pagilintas  gamtosaugines ir biologijos mokslo žinias.

 

Viktorina Žemės dienai, susipažinkite.


Kovo 20-oji Žemės diena

Kovo 20-osios rytą Mažeikių Kalnėnų bendruomenę pasitiko plevėsuojanti Žemės vėliava. Mokyklos televizoriuose vaikai stebėjo informaciją, kodėl ši diena yra tokia svarbi. Įdomius faktus pateikę Jaunieji gamtininkai supažindino su didžiausiais  ir mažiausiais Žemės gyventojais, pristatė lankomiausias Lietuvos vietas. Pertraukų metu skambėjo mokyklos GMP kodeksas, kurio žodžiai ragina:  „Gamtai gera padaryk!“

Biologijos pamokų metu vaikams buvo primintos gamtosauginės problemos ir būtinybė jas spręsti čia ir dabar. Mokiniai išklausė aplinkosauginės konferencijos „Įdomioji ekologija“ dalyvių – eurokomisaro V. Sinkevičiaus ir Aplinkosaugos ministro S. Gentvilo – pranešimus. Pagrindinis uždavinys – iki 2040 metų 15% sumažinti pakuočių skaičių. Svarbiausias tikslas – įvairių daiktų, o ypač plastikinių pakuočių,  panaudojimas žiediškumo principu, todėl bus skatinamas ne tik rūšiavimas, bet ir perdirbimas.

Visos savaitės metu 5–8 klasių mokiniai atsakinės į viktorinos „Žemės diena“ klausimus Kahoot platformoje,  ir bus išrinkti patys šauniausi gamtos mylėtojai.



Antrinės žaliavos: net ir beverčiai daiktai gali atgimti antram gyvenimui

Populiariausias antrinių žaliavų panaudojimo būdas – perdirbimas, tačiau pasitelkus fantaziją, kartą panaudoti daiktai tikrai gali atgimti naujam gyvenimui. Iš audinio atraižų pasiuvo daugkartinio naudojimo maišelius, juos galima naudoti kaskart einant apsipirkti, vietoj plastinių pirkinių maišelių. Tvarumo idėjas iliustruoja mūsų progimnazijos mokinių darbai.




Magnetofono kasečių sienelė

2022–2023 mokslo metų rudenį visa mokyklos bendruomenė reagavo į kvietimą ir, iššniukštinėję savo namus, nešė į progimnaziją senas magnetofonų kasetes. Pažiūrėkite, kokią originalią sienelę iš jų muzikos kabinete sukūrė muzikos mokytojos Daina Petrikienė ir Roma Skirmontienė, darbuotojas Jonas Budrikis. Ačiū už bendrą darbą!   


Tvarus gyvenimo būdas

2023-02-07 Jaunieji progimnazijos gamtininkai, vykdydami Erasmus+ projekto „Svarbu ne aš, svarbu, kad mes visi už gamtą!“ veiklas, pakvietė MA narius diskusijai apie tvarųjį gyvenimo būdą: „Sušildykime sielas – atšaldykime klimatą!“ Diskusijos vadovė biologijos mokytoja Jūratė Fridrikienė akcentavo, kaip svarbu nuo tiesinės ekonomikos pereiti prie žiedinės, kuria siekiama kiek įmanoma sumažinti atliekų kiekį, produktus pakartotinai panaudojant.     

Jaunieji gamtininkai pristatė problemas ir siūlė sprendimus, kur dėti nebereikalingus ar sulūžusius baldus, veikiančius ar nebeveikiančius elektros prietaisus, buities reikmenis, tekstilę, knygas, organines atliekas.  MA nariai taip pat turėjo pasiūlymų, kaip mažinti vartojimą, atnaujinant, perdirbant atgyvenusius ar tiesiog nusibodusius daiktus, o šioje diskusijoje aptartas idėjas įsipareigojo perduoti savo bendraklasiams. Pokalbio pagrindinė mintis: „Pakartotinai panaudosime – klimatą atvėsinsime!“

Kad tai ne vien skambūs žodžiai, įrodo atsiradimas tvariosios lentynos, prie kurios susibūrė renginio dalyviai. Jos autoriai: mokytojas Kęstutis Mackevičius, socialinė pedagogė  Daiva Strazdauskienė, 7d klasės mokiniai – Adrijus Bulošas ir Orestas Kontrimas. Joje galima rasti kabinetuose ar koridoriuose „paklydusių“ pieštukų, trintukų, liniuočių ir kitų mokyklinių reikmenų, kurie laukia naujų savo šeimininkų. Lentynos dėžutes bet kada galima papildyti savo nebereikalingais, bet dar gerais daiktais, o ko nors pritrūkus, ne panikuoti, o eiti į II aukštą 207 kabineto link, prie tvariosios lentynos. Tokios lentynos yra ir pradinių klasių kabinetuose.

Tai skatina dalijimąsi ir darnų vartojimą.


Antrasis senų daiktų gyvenimas

Kalnėnų progimnazijos technologijų mokytojų Jadvygos Martinkienės ir Stasio Pauliuko paraginti mokiniai, naudodami antrines žaliavas, pagamino Renesanso stiliaus aukso spalvos rėmus. Jiems surasta tinkama vieta – II aukšto koridoriaus stiklinė siena, ant kurios nuolat eksponuojami kūrybiniai mokinių darbai. Nesunku įsivaizduoti, kad šie įspūdingo dydžio rėmai būsimai parodai suteiks išskirtinumo ir solidumo.

Dėkojame technologijų mokytojams ir mokiniams už mokyklos erdvių gražinimą. 


Plakatai

„Sprendimai mūsų miestui išsaugoti“ 


2a ir 2c klasių projektas „Tylus augalų gyvenimas“

I dalis

Spalio mėnesį 2a ir 2c klasėse organizuotas integruotas STEAM projektas „Tylus augalų gyvenimas“. Vaikai rinko augalų sėklas, augino gėles, sodino tulpes bei narcizus. Viso projekto metu mokiniai klausėsi, stebėjo, lytėjo, uostė, ragavo. Atlikti individualūs bei grupiniai darbai antrokams sudarė galimybes išgyventi mokymosi džiaugsmą.

„Nuo sėklos iki sėklos“

II dalis

Daugybė gamtininkų domisi augalų įvairove ir juos tyrinėja. O kokias augalų paslaptis gali atskleisti antrokai? 2022 m. rudenį Mažeikių Kalnėnų progimnazijos 2a (mokytoja Lina Čikeliovienė) ir 2c (mokytoja Jūratė Lupeikienė) klasės mokiniai pradėjo įgyvendinti ilgalaikį STEAM projektą „Nuo sėklos iki sėklos“ (pastarasis projektas yra Erasmus+ projekto „It's not me, it's us, it's all about nature“ dalis). Projekto tikslas – mokiniams atliekant individualius bei grupinius darbus, klausytis, stebėti, lytėti, uostyti, ragauti, sodinti. Auginant ir prižiūrint augalus analizuoti auginimo sąlygas, augalo augimo stadijas, patirti dalijimosi džiaugsmą.

Vykdydami STEAM projekto „Nuo sėklos iki sėklos“ veiklas, 2a, 2c kl. mokiniai susipažino su sėklų įvairove, augalų dauginimosi būdais ir nusprendė sodinti bei užauginti tulpes vegetatyviniu dauginimosi būdu – svogūnėliais. Susiskirstę į grupes mokiniai sukūrė savo grupių pavadinimus. Antrokai, prisiminę tulpių sodinimo taisykles, atsiraitojo rankoves ir kibo į darbą: vazonus užpildė žemėmis, pasodino tulpių svogūnėlius, palaistė ir nunešė į tamsią ir vėsią progimnazijos patalpą. Dabar stebime ir laukiame, kas bus?...

Antrokų išauginti tulpių žiedai

III dalis

Vykdydami STEAM projekto „Nuo sėklos iki sėklos“ veiklas, 2a, 2c kl. mokiniai su mokytojomis Lina Čikelioviene ir Jūrate Lupeikiene 2022-11-01–2023-02-09 stebėjo savo pasodintų tulpių augimo procesą. Vaikai sistemingai ir rūpestingai patikrindavo, ar temperatūra ir oro drėgmė yra tinkamos svogūnėliams sėkmingai augti. Prasikalus pirmiesiems žiedams, antrokai juos atsargiai tyrinėjo, uostė, laistė. 

IV dalis

2023-02-10 2a ir 2c kl. atstovai su mokytojomis vyko į Mažeikių miesto savivaldybę bei Mažeikių miesto ligoninės slaugos ir palaikomojo gydymo skyrių. Mokiniai džiaugėsi dalijimosi gėriu, nes vežėsi savo pačių užaugintas tulpes, kurios simbolizuoja meilę, šilumą, rūpestį. Minėtų įstaigų darbuotojai buvo pasveikinti Lietuvos valstybės nepriklausomybės atkūrimo proga. 

Antrokų išaugintų tulpių žiedai – sveikinimas Vasario 16-osios proga


Pristatymas

„ITʼS NOT ME, ITʼS US, ITʼS ALL ABOUT NATURE“

 Lapkričio 21 d. „Jaunieji gamtininkai“ (vadovė Jūratė Fridrikienė) ir 8 kl. atstovai sukvietė visus 1–8 kl. GMP lyderius popietei. Šis renginys skirtas ERASMUS+ ekologiniam projektui „Itʼs not me, itʼs us, itʼs all about nature“ („Svarbu ne aš, svarbu, kad mes visi už gamtą!“). Jos metu pristatė antireklamas vienkartiniams indams, šiaudeliams, įrankiams, pasaulinės konferencijos COP26 ir COP27 idėjas ir siekį sumažinti temperatūrą 1,5 laipsnio Celsijaus. Klimato kaita turi rūpėti kiekvienam Žemės gyventojui. Aštuntokai pristatė AGENDOS 2030 pagrindines idėjas siekiant klimato kaitos teigiamų perspektyvų. Parengta informacija buvo perduota klasių GMP lyderiams, kad jie galėtų padaryti sklaidą savo klasėse.


Gamtos mokslų savaitė

2022 m. lapkričio 21–25 d. Kalnėnų progimnazijoje organizuota gamtos mokslų savaitė ir viktorina „Atverk akis į gamtą“ (mokytojai Jūratė Fridrikienė, Snieguolė Vitkevičienė, Rimantas Petrulis).

Ką nuveikė 5–8 kl. mokiniai?

5a ir 5c kl. organizuota edukacijos „Gyvosios gamtos beieškant“ refleksija ir integracinė patyriminė STEAM veikla „Dinozauro kelias“; 5a kl. dalyvavo nuotolinėje pamokoje-paskaitoje „Kaip žmonija išmoko treniruoti savo imunitetą?“; 5–6 kl. mokiniams, organizuojant įtraukiančias veiklas, didintas suvokimas apie žiedinę ekonomiką bei siekis praktikuoti tvarų gyvenimo būdą; 6 kl. mokiniai organizavo STEAM veiklų parodą „Saulės sistema“; 7–8 kl. vykdytos STEAM patyriminės veiklos fizikos pamokose „Kūno paviršiaus ploto reikšmė gamtoje ir technikoje“; dalyvauta trijuose nacionalinės viktorinos „Globalios problemos: žemė, oras ir vanduo“ etapuose; 7–8 kl. dalyvavo nuotolinėje pamokoje „Klimato kaitos problemos. Egipte vykusios JT klimato kaitos konferencijos apžvalga (COP27); organizuotos STEAM veiklos „Pažink, atrask, suprask“ Mažeikių r. Tirkšlių darželio „Giliukas“ 3 gr. ugdytiniams; organizuotas nuotolinis gamtos mokslų savaitės veiklų aptarimas, poveikio mokiniams analizė. 


Caen miesto aikštės žaliasis projektas.

Plėsti žaliąsias erdves – Caen miesto tikslas, tad dirbdami grupėse abiejų šalių mokiniai kūrė skaitmeninius maketus Kano miesto aikštės, kuri artimiausiu metu bus pertvarkyta į žaliąją erdvę. 


Projektai – skaitmeninių mašinų vystymosi istorija

Louis Pasteur koledžo mokiniai pristatė  projektus apie skaitmeninių mašinų vystymosi  istoriją.


Veiklos Colline aux Oiseaux parke

Projekto dalyviai aplankė Colline aux Oiseaux gamtos parką įkurtą buvusioje atliekų šalinimo vietoje ir atliko interaktyvias užduotis.

 


Pažintis su Caen miesto inžineriniais sprendimais padedančiais saugoti gamtą


Elektros atliekų perdirbimo gamykla


Paukščių įvairovė ir lietaus vandens sistema

Louis Pasteur koledžo pastatas turi erdvų vidinį kiemą. Čia puikiai išnaudoti nedideli žalieji plotai, kuriuose įkurti mokinių prižiūrimi mokykliniai sodai, kuriuose įrengta vandens valymo ir drėkinimo sistema, o mažame baseinėlyje plaukioja žuvytės. Atlikę keletą bendrų veiklų, mokiniai mišriose grupėse atsakė į  viktorinos klausimus. 


Žaliųjų erdvių kūrimo projektai

Kano miesto koledžas turi du sodus, dirbdami mišriose komandose mokiniai atliko kai kurias sodininkystės veiklas. Kūrė skaitmeninius koledžo žaliųjų erdvių maketus, atliko skaičiavimus. 


Leidinio kūrimas gamtosaugine tema

Elektroninio leidinio kūrimas gamtosaugine tema Canva.com įrankiu.


Diskusija

Abiejų mokyklų mokiniai pristatė savo mokyklas, skaitė pranešimus, diskutavo apie aplinkos problemas ir klimato kaitą savo miestuose, šalyse.



Meno ir amatų muziejus

Meno ir amatų muziejus (Musée des Arts et Métiers) buvo įkurtas 1794 m. Saint-Martin-des-Champs vienuolyne. Šiame muziejuje susipažinome su didžiausiais Prancūzijos išradimais. Iš visos muziejaus kolekciją sudaro daugiau nei 80000 įvairių daiktų. Garsiausi muziejaus eksponatai yra Fuko švytuoklės originalas, Paskalio skaičiuoklė – Paskalina ir ankstyvųjų laikų orlaiviai, tokie kaip „Clement Ader“, Ader Avion III“.


Gamtos istorijos muziejus

Paryžiaus Gamtos istorijos muziejus (Muséum National d'Histoire Naturelle) buvo įkurtas dar 1793 m., nors jo ištakos siekia Prancūzijos karaliaus Liudviko XIII laikus, kuomet Paryžiuje buvo įkurtas Karališkasis sodas Jardin des Plantes. Nuo dinozaurų iki rečiausių vabzdžių rūšių bei nuo meteoritų liekanų ar kristalų – Gamtos istorijos muziejus yra puiki pažintis su mus supančiu gamtos pasauliu.